CORONA FAQ

Om de verdere verspreiding van het Coronavirus (Covid-19) tegen te gaan, werd deze week beslist om jeugdwerkactiviteiten tijdens de zomer sterk te reguleren. Deze beslissingen kwamen mede tot stand door adviezen die volgden uit wekenlang overleg tussen de jeugdsector, de ministeries van Jeugd en medische experten. Kampen in het binnenland kunnen doorgaan.

De ingeschreven deelnemers kregen ondertussen een e-mail en we merken dat iedereen staat te popelen om te vertrekken. De komende dagen en weken werken we in detail de programma’s af in functie van de nieuwe richtlijnen.

Hieronder vinden jullie enkele veelvoorkomende vragen en hun antwoorden.


Waarom mogen taalvakanties in het binnenland wél doorgaan en die in het buitenland niet?

Dit heeft te maken met afstand. De Ministers en de betrokken experts zijn van mening dat evacuatie door de ouders, in geval van een corona-besmetting, vlot en snel moet kunnen gebeuren. Dus als er lange autoritten voor moeten gebeuren, kan die evacuatie niet in de beste omstandigheden en moet dit dus vermeden worden.

Waarom worden de kampen in Folkestone geannuleerd, terwijl die qua afstand wel mogen?

We volgen de filosofie van de afstandsregel: repatriëring door de ouders moet mogelijk zijn. Dat is met een overzet via shuttle/boot niet zo evident. Bovendien verloopt de epidemie in Engeland toch op een ander tempo dan bij ons en is er voorlopig een verplichte quarantaine van 14 dagen voor wie het land binnenkomt. Vandaar dat we besloten om de kampen in Folkestone, net als de andere buitenlandse kampen, te annuleren.

Mijn zoon/dochter wordt volgend jaar een jaar ouder dan de maximumgrens die jullie stellen om mee te mogen gaan op taalvakantie of op een verre reis. Mag hij/zij volgend jaar alsnog mee?
Dat mag! Op die manier heeft iedereen toch de kans om de gemiste reis van dit jaar nog mee te maken.

Wat als mijn kind enkele dagen voor vertrek ziekteverschijnselen heeft?

Indien uw kind (of iemand uit zijn/haar directe omgeving) symptomen heeft van een mogelijke corona-besmetting, kan het niet mee op kamp. In dat geval bezorgt u ons een doktersbriefje en wordt deze annulatie beschouwd als een geval van overmacht.

Welke regels gelden er op kamp? Is er mondmaskerplicht? Hoe groot mogen de groepen zijn?

We begrijpen dat er heel wat vragen zijn. In eerste instantie wijzen we jullie graag door naar de website van De Ambrassade waar je heel wat info vindt rond het generieke protocol en de specifieke richtlijnen voor vakantiekampen met overnachting. Op heel wat specifieke vragen hebben we nog geen CLIP-antwoord. We bekijken de komende weken in detail de planningen. Indien er wijzigingen noodzakelijk zijn, zullen we de deelnemers/ouders daarvan op de hoogte brengen.

Ondanks het feit dat de kampen in België mogen doorgaan, zie ik mijn kind liever niet op vakantie vertrekken, kan ik nog annuleren?

Dat kan. Via het account van uw kind kan u de gereserveerde reis annuleren. Tot 1 juni rekenen wij u enkel € 75,- administratieve kosten aan. Vanaf 1 juni verlopen de annulaties volgens de algemene voorwaarden

Ik heb mijn kind ingeschreven voor een taalvakantie in het buitenland. Kan ik deze omboeken naar een taalvakantie in België?

Via uw account kan u de gereserveerde reis annuleren en meteen een nieuwe boeking plaatsen voor een taalvakantie in het binnenland. In dat geval wordt het reeds betaalde voorschot overgezet naar de nieuwe vakantie (zonder annulatiekosten).

Heeft CLIP schade geleden tijdens deze crisis?

CLIP heeft zeker schade geleden, maar in de eerste plaats gaat de focus naar de gezondheid van iedereen. De genomen maatregelen van de afgelopen weken en maanden waren dan ook noodzakelijk. 

Natuurlijk heeft dit een effect op onze organisatie. Het begon met de annulatie van alles stages in de paasvakantie. Verder voelen we ons gesteund door jullie inschrijvingen, jullie bezorgde reacties en het vertrouwen! Wij van onze kant doen er alles aan om de vakanties die doorgaan, in de best mogelijke omstandigheden te laten verlopen  met aandacht voor de veiligheid én het plezier van iedereen! Hopelijk mogen we u op één van onze locaties verwelkomen en anders hopen we u volgend jaar terug te zien!

Ik ontving de factuur voor mijn nieuw kamp en betaalde reeds 1 of meerdere schijven van het geannuleerde kamp, wat moet ik doen?

Het reeds betaalde bedrag wordt overgezet naar het nieuwe kamp, maar het kan enkele dagen duren voor u dit op uw dashboard ziet. U moet enkel het openstaande bedrag betalen en gebruikt hiervoor (een van) de gestructureerde mededeling(en) van het nieuwe kamp. Indien u meer betaalde dan de kostprijs van het nieuwe kamp, storten wij het teveel betaalde bedrag zo snel mogelijk terug.

Wanneer en hoe krijg ik mijn voucher?

De vouchers worden per e-mail verstuurd vanaf 2 juni.

Ik wil geen voucher, kan ik een terugbetaling krijgen van mijn geannuleerde kamp?

De Belgische overheid nam maatregelen ter bescherming van de reissector en verving tijdelijk de verplichte terugbetaling van een geannuleerde pakketreis door een voucher. Indien u de voucher niet gebruikt, kan u na een jaar vragen om deze terugbetaald te krijgen.